Nyheder

Bookmark and Share Print Page
  1. < 2015
  2. JAN
  3. FEB
  4. MAR
  5. APR
  6. MAJ
  7. JUN
  8. JUL
  9. AUG
  10. SEP
  11. OKT
  12. NOV
  13. DEC
  14. 2017 >

14 jul 2015 | Nyhed: På skolebænken i Bangladesh 

Grontmij i Danmark har knap 20 års erfaring med undervisningsprojekter i Bangladesh. Freelancejournalist Linda Nordahl Jakobsen har besøgt ”Shere-Bangla Nagar Government Girls High School”, hvor lærerne har været på skolebænken.
 
På Shere-Bangla Nagar Government Girls High School ringer klokken til frikvarter. Det er søndag og helt almindelig skoledag. De summende lyde af undervisning og pigestemmer, der remser i kor, ændrer sig til et højlydt snak, fnisen og råb, imens hundredvis af piger iklædt grå skoleuniformere og hvide tørklæder strømmer ud af dørene og ud på den parklignende græsplæne.



Her går lidt over 2.000 piger fra 6.-12. klasse. Ligesom på mange andre skoler møder eleverne på toholdsskift; omkring 1.000 møder på morgenholdet fra 7-12 og den anden halvdel på eftermiddagsholdet fra 14.15-17.30.

Shere-Bangla Nagar Government Girls High School har spillet en central rolle i Grontmijs tidligere samarbejdsprojekt med Bangladesh´s undervisningsministerium om at opkvalificere lærerundervisningen i TQI-1 projektet (Teaching Quality Improvement).

Pigeskolen, der ligger i udkanten af Dhaka City, har sammen med 27 andre skoler fungeret som central for opkvalificering af lærerstanden. TQI-1 projektet omfatter op mod 500.000 lærere, som har været på skolebænken i de cirka 5.000 træningscentre, som er oprettet rundt omkring i landet. Ved Shere-Bangla Nagar Government Girls High School har både lærere og rektor fået opkvalificeret deres uddannelser via TQI.

Hver lærer har fået et træningsforløb på 2 uger plus fem dages opfølgning. Rektorerne på landets secondary schools har været på træningskursus 21 dage plus seks dages opfølgning.

De centrale elementer i opkvalificeringen af lærerne er dels at træne lærerne i at forberede sig til timerne, så de kan lave lektieplaner, træne dem i deltagerorienteret undervisning og i gruppearbejde, træne dem til at kunne vurdere elevernes præstationer bedre og endelig træning i brug af multimedier via ’Information and Communications Technology’ (ICT) i undervisningen.

”Mit indtryk er, at mine lærere arbejder rigtigt hårdt på at få det til at fungere i virkeligheden med bl.a. deltagerorienteret undervisning og gruppearbejde. Men vi har fortsat brug for at lære meget mere – og især for nye materialer og udstyr til ICT. Mit indtryk er også, at eleverne higer efter at kunne bruge multimedier og få det ind som del af undervisningen, ” siger rektor Nazmun Nahar Shaheen, imens hun viser rundt på skolen.

Vil gerne nøjes med 40 elever i klassen
Efter frikvarteret besøger vi en af klasserne, hvor pigerne sidder tæt: Tre og tre sidder de klemt sammen på smalle bænke – med syv borde ned igennem hver række. Imens de synger en smukt klingende fædrelandssang for gæsterne, tæller jeg mindst 62 piger i klassen.
Naznin Haque, som er engelsklærer, har været igennem et af TQI-1 kurserne. Hun synes, at efteruddannelseskurset har været fantastisk og stærkt motiverende for hendes lærergerning.

”Mere af det”, siger hun. Men hun ryster på hovedet på den yndefulde bangladeshiske måde, da jeg spørger hende uden for klasselokalet, hvordan lærerne kan bruge de nye undervisningsmetoder med gruppeundervisning og individuel undervisning, når der sidder over 60 elever klemt sammen i en klasse.

”Den eneste måde, jeg kan lave gruppeundervisning på, er, at jeg beder pigerne om, at hver bænk vender sig mod bænken bag ved, sådan at de former en lille gruppe. Men det er da en kæmpe udfordring, når vi har så mange i hver klasse. ”

”Det kræver utroligt meget af os som lærere at engagere pigerne til at være på, sådan at hver enkelt f.eks. tør sige noget højt på engelsk, og ikke er bange for at dumme sig. For det er jo noget helt andet, end når læreren bare står og peger på tavlen, og pigerne så gentager i kor. Så er det meget nemmere at gemme sig, ” siger Naznin.

Jeg spørger, hvilket klassetal, hun synes ville være optimalt, og hun griner, da jeg fortæller, at vi i Danmark har et gennemsnit på 25 elever i folkeskoleklasserne.

”Det her er jo Bangladesh, så jeg kan tillade mig at sige, at jeg gerne ville nøjes med max. 40 elever per klasse, ” smiler hun med en henvisning til, at landet har omkring 160 millioner indbyggere – og cirka 32.000 secondary schools.

Efterspørgsel på mere efteruddannelse
Hendes kollega Sanchita Das, der også er faglærer i engelsk, supplerer: ”Jeg har lige haft en klasse, hvor der sidder 72 elever. Jeg bliver så træt af, at jeg skal bruge al min tid på at få dem til at være stille og følge med i undervisningen, ” siger Sanchita.

Hun efterspørger ligesom Naznin mere efteruddannelse. Sanchitas behov er dog mere, at hun selv får mere undervisning i engelsk. Hun mestrer tydeligvis ikke det engelske i lige så høj grad som kollegaen Naznin.
Det er netop en af udfordringerne med kvaliteten af læreruddannelsen i Bangladesh. Den er kort, bl.a. fordi den skal følge med det voksende behov for lærere på secondary schools. Det tager kun et år at blive uddannet som folkeskolelærer.

Som faglærer skal man desuden tage ekstra kursus på 21 dage + 6 opfølgende dagskurser. Faglærere underviser i bl.a. bangla (modersmålet), engelsk, matematik og videnskabsfag.

Pigerne er godt med i afgangsklasserne
”Bangladesh´s ressourcer er vores mennesker - vores befolkning. Vi har brug for endnu flere og bedre lærere de næste mange år frem, og også nogen, der kan facilitere opkvalificering af lærerne,” siger Gholam Rasul Miah. Han er assisterende teamleder på TQI-2 projektet.

Den 68-årige Gholam Miah er veteran inden for undervisningssektoren i Bangladesh, hvor han har arbejdet de sidste 40 år. Han var egentligt gået på pension, men hans evner og kompetencer er efterspurgt i projektet, så han tager en tørn til.

Han har gennemtrawlet Bangladesh´s skolesystem, sådan helt bogstaveligt, idet han de seneste mange år har besøgt mindst 600 af de omkring 32.000 secondary schools, der er i Bangladesh.

Han tilføjer stolt, at 43 % af de otte millioner elever, der nu går i secondary schools i Bangladesh, er piger.

”Regeringen har planer om at udvide secondary schools. Idéen er, at der helst skal være en secondary school for hver 10.000 indbygger inden for en radius af tre kilometer, men det koster både ressourcer og tid at få det i gang,” siger Gholam Miah.

Han siger, at undervisningsministeriet nu har fået etableret et e-learningprojekt, hvor der skal bygges efteruddannelsescentre i 25 skoler med e-learning labs for lærerne.

”Vi har stadig lang vej at gå, men tidshorisonten ser ud som, at vi om cirka ti år vil have nået nogle af målene,” siger Gholam Miah.



FAKTA: GRONTMIJ og undervisningssektoren i Bangladesh

Grontmij i Danmark har knap 20 års erfaring med undervisningsprojekter i Bangladesh. Via de to TQI projekterne (Teaching Quality Improvement I & II) er Grontmij med til at støtte opkvalificering af lærerstanden og undervisningsmaterialer samt yde teknisk støtte og rådgivning til kapacitetsopbygning. TQI-2 projektet er i gang med at opkvalificere omkring 300.000 lærere og kører fra 2014-2017. Det bygger videre på TQI-1 som blev gennemført fra 2005-2012

Kontakt
Dorte Kofoed Dorte Kofoed
Pressechef
+45 5156 1401

Cookies

Our website uses a set of cookies which help us to monitor visitors. We use this information for the purpose of understanding how visitors use our site and to carry out necessary improvements. The cookies we use do not store personal data. Without your consent, you can still visit our websites but your session will not be monitored.